70% ÚSPECHU, NIELEN U ŠPORTOVCA PODMIEŇUJE STRAVA!

Akých chýb sa najčastejšie dopúšťame pri stravovaní?

Stravovacie návyky, ktoré sme si v priebehu života osvojili, majú obyčajne pevné a hlboké
základy. Osvojujeme si ich spontánne už v detstve. Dedíme stravovacie zvyklosti, preferencie
potravín a obľubu rovnakých jedál a chutí. Neskôr preberáme vzorce stravovacieho správania
zo spoločnosti, v ktorej žijeme. Preto sa často stáva, že sa dopúšťame mnoho rokov tých
istých chýb bez toho, aby sme si ich uvedomovali.

Najčastejšie sú to :

• konzumácia veľkých porcií a veľkého množstva jedla priebežne počas celého dňa

• nepravidelné stravovanie s 1 až 2 dávkami jedla za deň

• presunutie ťažiska najväčšieho energetického príjmu na večer

• príjem potravín a tekutín s vysokým obsahom energie – pasívne prejedanie sa

• nadmerný príjem cukrov a tukov

• nadmerný príjem potravín s vysokým GI (glykemickým indexom)

• jednostranná strava

• nedostatočný príjem tekutín

• rozptyľovanie pozornosti v priebehu jedenia, vykonávanie činností, ktoré s jedlom
nesúvisia (napr.: sledovanie televízie, čítanie, plnenie pracovných úloh)

• rýchle a hltavé jedenie

• používanie jedla ako spôsobu odmien a trestov

• jedenie zo zvyku, bez prítomnosti pocitu hladu

• jedenie vo vypätých situáciách na zmiernenie napätia, pri strese, strachu, pri
pocite neistoty, osamelosti, z dlhej chvíle

Určite by sa teda nemalo začať s chudnutím bez zmeny životosprávy alebo sa snažiť
o redukciu hmotnosti len prostredníctvom prípravkov a liekov na chudnutie. Je to
nesprávne rozhodnutie aj napriek tomu, že tento spôsob chudnutia sľubuje „bezbolestné“
dosiahnutie výsledku.

Chybou je aj to, keď začneme chudnúť sami. Teda pomocou zázračnej diéty alebo sa
vrhneme na športovanie bez toho, aby sme mali potrebné vedomosti o výžive a pohybe. Zlé
rozhodnutie a voľba nesprávneho spôsobu chudnutia je najčastejším dôvodom, prečo mnohí
chudnutie predčasne ukončia a nedosiahnu cieľ, ktorý si dali

KDE JE TEDA TEN KĽÚČ A TAJOMSTVO K PRIRODZENÉMU SCHUDNUTIU?

Kľúč 1: Vedome sa rozhodnúť zhodiť až na ideálnu váhu.

Pokiaľ potrebujete zhodiť 10 kg a zostanete na pol ceste, je veľmi pravdepodobné, že sa
Vám váha opäť vráti. Ako náhle však dosiahnete ideálnu váhu a podarí sa Vám ju niekoľko
mesiacov udržať, Váš organizmus sa “preprogramuje”, zvykne si a bude brať dosiahnutú
váhu za normálnu – bude teda veľmi ľahké udržať si váhu. Prirodzené chudnutie znamená
úbytok váhy cca 2 – 4 kg/mesiac.

Kľúč 2: Zníženie príjmu kalórií a zvýšenie výdaja energie nestačí.

Iste ste počuli rady, aby ste menej jedli a mali viac pohybu.

Áno, táto rovnica platí, ale nie je jediná. Sú tu rôzne faktory, ktoré môžu chudnutie výrazne
spomaliť alebo znemožniť. Inak povedané:

Pokiaľ budete menej jesť, nemusí to viesť ku zníženiu váhy. Dokonca naopak.

Nadváha predstavuje komplexný problém a je ju potrebné taktiež tak riešiť. Na druhej strane
sa jedná o veľmi osobnú vec, ktorú ľudia často chcú vyriešiť sami. Nemyslia si, že potrebujú
odbornú pomoc. Držia teda prísne diéty, trápia sa prílišnými športovými aktivitami a napriek
tomu ich váha stúpa. Sú tu možno zdravotné problémy alebo zlý stravovací návyk, ktorý im
chudnutie sťažuje. A väčšina z nich o tom vôbec nevie. Keby však urobili niekoľko drobných
zmien, ich chudnutie by bolo jednoduché, prirodzené a trvalé.

Faktorov, ktoré môžu brzdiť chudnutie je mnoho – od nevyváženej stravy, prekyslenia
organizmu, zavodnenia, diétnych chýb až po zdravotné komplikácie.

Preto komerčné prípravky na chudnutie pomôžu tak málo ľuďom.

Skutočná príčina nadváhy môže byť u každého človeka iná. Samotná pevná vôľa, sebaovládanie nič
nerieši.

Kľúč 3: Príjem živín.

Pokiaľ ste doposiaľ chudli ako 90% ľudí, pravdepodobne ste najskôr obmedzili porcie jedla –
jete menej. Týmto skutočne znížite príjem kalórií, ale dôjde k zásadnému problému: znížili ste
nie len príjem kalórií, čo je v poriadku, ale i prísun živín. A tu je zakopaný pes. Bežná strava
tu v Európe už veľmi ťažko obsahuje doporučené množstvo živín. Čo sa stane pokiaľ znížite
ich príjem?

Vaše telo sa vedome začne brániť – spomalí metabolizmus a „zavelí“ ukladať tuky na
horšie časy. Začne Vám vysielať signály: Mám hlad!!! Mám chute!!!

V takomto stave je veľmi neľahké schudnúť a nemožné si zhodenú váhu udržať.

Čo teda jesť?

Tu je jednoduchá odpoveď: jednotný návod neexistuje. Každý organizmus je iný a každý má iné potreby.
Vždy je dobré mať jedálny lístok zostavený „na mieru“.

Kľúč 4: Detoxikácia – Zanesený organizmus

Zrejme ako každý venujete pravidelne čas upratovaniu domácnosti alebo očistite telá zvonku.
Ale vo vnútri? Faktom je, že mnoho ľudí toto jednoduché prirovnanie nenapadne a majú
pocit, že organizmus si poradí sám.

Súčasné zaťaženie okolitým prostredím, stresom, stravou je natoľko veľké, že organizmus
si veľmi často nedokáže poradiť s odpadnými látkami a ukladá ich. To veľmi sťažuje jeho
správnu funkciu a chudnutie. Existujú rôzne spôsoby detoxikácie od držania pôstu, hydro-
colon terapie, cez čistiace čaje až po rôzne komplexné preparáty.

Rovnako ako u jedálneho lístku je pre každého vhodný iný spôsob detoxikácie. Každý sme originál.

Kľúč 5: Režimové zmeny

Pre trvalé udržanie dosiahnutej váhy a vysnenej postavy je potrebné si vybudovať postupne
nové návyky. Samozrejme tieto návyky musia byť postupné a príjemné!

Nepríjemné diéty nikdy neprinesú dlhodobý efekt!

Pokiaľ …

• … máte pri diéte hlad

• … by ste večer zjedli chladničku

• … musíte cvičiť viac, než je Vám príjemné

• … museli ste úplne vyradiť Vaše obľúbené jedlá

• … jete jedlá, ktorá Vám nechutia

Pravdepodobnosť, že dosiahnete vysnívanú váhu sa znižuje. Rovnako tak šance, že si ju
udržíte.

Možno ste vyskúšali jedálne lístky a rady od kamarátov alebo z časopisu. Na nich možno
účinkovali, ale u Vás nie.

Bude pre Vás príjemné, keď si ľudia v okolí všimnú, že ste schudli a vyzeráte lepšie?

KDE JE TEDA TO TAJOMSTVO?

V podstate je veľmi jednoduché:

KAŽDÝ SME INDIVIDUALITA A TAK I JEDÁLNY LÍSTOK A ĎALŠIE RADY MUSIA BYŤ
INDIVIDUÁLNE.

POSTARAJTE SA O SPRÁVNY PRÍSUN ENERGIE A PRÍĎTE SA PORADIŤ !

TU SA MÔŽETE OBJEDNAŤ NA VYPRACOVANIE PROFESIONÁLNEHO INDIVIDUÁLNEHO JEDÁLNIČKA. 0905 237 451